به چه کسی کارآفرین اینترنتی می گویند؟
به طور خلاصه کارآفرین به افرادی گفته می شود که به تنهایی کسب و کار جدیدی را راه اندازی و خلق می کنند و آن را به موفقیت های روز افزون می رسانند. در واقع هر کارآفرین رهبری کسب و کار خود را بر عهده دارد و عامل اصلی به موفقیت رساندن آن هم استفاده از ایده هایی است که خودش در کارش خلق می کند و از آن ها استفاده می کند. اکثر کارآفرینان برتر دنیا به تنهایی و با امکانات و سرمایه کم کارشان را شروع کرده اند و به موفقیت رسیده اند.
کارآفرین اینترنتی هم کسی است که به تنهایی کسب و کار اینترنتی ای را راه اندازی می کند و در آن به موفقیت می رسد. کارآفرینان اینترنتی با خلق استراتژی در کسب و کار سعی دارند تا با کمترین هزینه به بیشترین سود و بازدهی دست پیدا کنند. کارآفرینانی در دنیا وجود دارند که شروع کارشان از اتاق موجود در منزلشان با امکانات خیلی کم بوده است ولی الان هر کدام از آن ها سهام داران ارزشمند ترین شرکت های دنیا هستند.
مهارت های لازم برای کار آفرینی اینترنتی:
» یاد بگیریم که تا می توانیم از قدرت تفکر خود بهره بگیریم تا بتوانیم ایده کسب و کار خود را متناسب با شرایطی که در آن زندگی می کنیم ارئه دهیم. یه جمله معروف هست که میگه فروختن آب تو کویر هنر نیست، کسی موفق است که بتونه تو کویر شن بفروشه، پس اگه بتوانید ایده هایی که در نظر می گیرید با جمله بالا تطبیق دهید بسیار ایده با ارزشی خواهد بود. و در ایده هایی که به ذهنتان می رسه یک نکته را مد نظر داشته باشید مردم بابت دو چیز پول می دهند یک، کار هایی که توان انجام آن را نداشته باشند و دو، کار هایی که حوصله انجام آن را نداشته باشند.
» هر گنجی یک نقشه هم داره. پس باید برای ایده خودتان، مسیرتان هم مشخص کنید. باید مسیرتان دقیق مشخص باشد که قراره چه کاری انجام دهید. تا بتوانید از راهنمایی دیگران بهره ببرید.
» منابع در اختیارتان را بشناسید. باید بدانیم که میزان منابع موجود شامل منابع مالی، انسانی و… چه میزان می باشد تا بر اساس آن برنامه ریزی کنید.
» به یاد داشته باشید که کسب و کار شما در ابتدا مانند یه نهال تازه کاشته شده است پس باید خیلی مراقب آن باشید و آن را با تمام وجود حمایت کنید، در این مسیر ممکن است ضرر هایی هم محمتل شوید اما نباید ناامید شوید و دست از کار بکشید تا وقتی که نهال شما به یک درخت تنومند تبدیل شود.
به طور خلاصه اگر شخصیتی هستید که عاشق چالش و ریسک هستی، منطقی و حاضر به تغییر هستی، به خودت و کارات اعتماد داری، مسئولیت اشتباهاتت رو می پذیری، می تونم بهتون تبریک بگم شما پتانسیل این را دارید که یک کارآفرین موفق شوید.
پس خیلی راحت می توانیم با دقت به اطراف خود و تفکر درباره آن یک ایده کسب و کار را راه اندازی کنیم
خوب تقریبا می توانم صدای ذهنتان را بشنوم که می پرسد، اگر کارآفرینی به همین سادگی که می گوییم باشد چرا بیشتر افراد به کارآفرینی روی نمی آورند در زیر چند تا از دلایل این موضوع را بیان می کنیم.
تصورات نادرست از کارآفرینی:
» برخی تصور می کنند که کارآفرینی اینترنتی یک استعداد خدادادی است و فقط در بعضی افراد وجود دارد. واقعیت چنین نیست بلکه هرکسی می تواند به نوبه خود کارآفرین باشد فقط کافی است که کمی اعتماد به نفس داشته باشیم.
شاید شما هم آن دسته از افرادی باشید که اعتماد به نفس ندارد، در زیر ۱+۵ راه را برای افزایش اعتماد به نفس بیان می کنیم.
. خودت را به هیچ وجه با کسی مقایسه نکن
. قدرت نه گفتن داشته باش
. علاقه خودت را پیدا کن
. ادا درنیار! خودت باش
. یک فهرست از موقیت های خودت را بنویس
» حتما باید یک ایده خیلی بزرگ داشته باشیم تا کارآفرینی به حساب بیاید. چنین تصوری کاملا نادرست است شما می توانید با ساختن عروسک های چوبی هم کارآفرین باشید. یک مثال بارز آن اسپینر ها بودند که تا مدتی دست هر شخصی دیده می شد و مثال دیگر عروسک های ایموجی هستند که جلوی هر ماشینی چندتایی از آن را می توانید ببینید.
» برای کار آفرینی نیاز به سرمایه بالایی هست. این جمله متناسب به ایده کسب و کار ما می تواند درست یا نادرست باشد.اگر ایده شما راه اندازی یک کارخانه باشد پس شما نیاز به سرمایه بالایی دارید اما اگر چنین نیست می توانید با سرمایه کم هم ایده خود را عملی کنید. البته بهتره بیان کنم شاید ۹۰ درصد ایده های موفق امروزی در ابتدا با سرمای خیلی کم شروع به کار کردند.
حال با توجه به مطالبی که بیان کردیم آیا صحیح است که ما همین الان از کارمندی خارج بشویم و کسب و کار خود را شروع کنیم؟
در جواب این سوال باید بگویم که زمانی از کارمندی خارج شوید که…
. برای ایده خود یک برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت نوشته اید
. به انداز چند ماه پس انداز کردی.
. بیزنس شما صورت حساب ماهیانه را پوشش دهد.
. حداقل دو منبع درآمد دارید.
البته یه نکته هم بیان کنم که کارآفرینی اینترنتی قرار نیست برای شما فقط خوشی و لذت داشته باشد شاید بپرسید چرا؟ به یاد داشته باشید که شما در یک شغل معمولی فقط باید به کارفرمای خود حساب پس دهید، اما در کارآفرینی اینترنتی شما مسئول هستید که به سرمایه گذاران، شرکا و از همه مهمتر مشتریان پاسخ دهید.
پیشنهاد مطالعه: اهمیت برندسازی بر کسب و کار
ایده هایی برای شروع کار آفرینی در بستر اینترنت:
» سایتهای عضویت ویژه
اگر محتوای ارزشمندی دارید یک انتخاب این است که در سایت علاوه بر بخش رایگان، بخشی را هم برای فروش ویژه اختصاص دهید. راهاندازی این نوع سایتها بسیار کم هزینه است و بیشتر به محتوای جذاب نیاز دارید تا سرمایه. این سایتها طرفداران زیادی دارد و خیلی از افراد ترجیح میدهند با پرداخت مبلغی به مطالب مورد نیازشان را در یکجا دسترسی داشته باشند.
» سایت فروش فایل
سایتهای فروش فایل امروزه درآمد خوبی دارند. مردم علاقه زیادی به شنیدن فایلهای صوتی یا دانلود فایلهای گرافیکی آماده دارند. ببینید چه امکانی برای فروش این نوع فایلهای دارید. یکی از مزیتهای درآمد اینترنتی این است که فایل یا محصولی را تولید میکنید و میتوانید آن را بارها و بارها بفروشید این نوعی از درآمد غیرفعال است.
» استخدام آنلاین
دیگر افراد کمی به دنبال پیدا کردن کار یا نیروی مناسب در منابع چاپی هستند. سایتهای استخدام آنلاین انتخاب اول افراد برای جذب نیرو است.
» راهنمای سفر
اگر در زمینه گردشگری اطلاعات خوبی دارید یا علاقمند هستید، کسب درآمد از این راه گزینه خوبی برای شما است. به طور مثال با تولید محتوا در زمینه ایرانگردی یا مقصدی خاص علاوه بر جذب این دسته افراد، تورهای مسافرتی را در کنار آن بفروشید. نیازی نیست که شما برنامهریز تورهای مسافرتی باشید، بلکه با فروش تورهای گردشگری درصد خود را دریافت میکنید.
» سایت تولید محتوا و تبلیغنویسی
اگر به نویسندگی علاقه دارید و ترجیح میدهید از این راه کسب درآمد کنید، راه اندازی وبسایتی برای همکاری در تولید محتوا و تبلیغنویسی برای وبسایتهای دیگر مناسب شما است. همزمان با افزایش حجم کار، همکاری با نویسندگان ثابت یا دورکار را هم شروع کنید تا کار رشد بیشتری داشته باشد. به دلیل رشد سریع کسب و کارهای اینترنتی و نیاز همیشگی به محتوا، اگر در این زمینه با جدیت کار کنید، حتی با سرمایه بسیار کم به درآمد بسیار خوبی میرسید.
» سایت فروش کتاب
اگرچه مطالعه کتاب چاپی لذت خود را دارد، اما به دلیل تغییر سبک زندگی و هزینه پایینتر کتابهای الکترونیکی، این سایتها با استقبال خوبی مواجه شدهاند. در این مدل هم نیازی به نویسندگی ندارید و تنها با ناشرین وارد همکاری شده و نسخه الکترونیکی کتابهای آنها را عرضه میکنید. برخی از سایتها نیز اقدام به انتشار نسخه صوتی کتاب میکنند.
» سایت آموزش زبان
از هر فردی که بپرسید از اولین مهارتهایی که دوست دارد برای زندگی شخصی و کاری خود یاد بگیرد، زبان است. برای یادگیری زبان نیازی به حضور در کلاس نیست و خیلی از افراد هم زمان آن را ندارد. میتوانید با راهاندازی سایتی کوچک برای آموزش زبان کار خود را شروع کنید. حتی برای توسعه کار از مدرسان زبانهای دیگر هم برای آموزش استفاده کنید.
» فروشگاه اینترنتی
هر محصولی خریداران خود را دارد. با داشتن فروشگاه اینترنتی محصولات خاص، به مشتریانی دسترسی پیدا کنید که به دنبال محصولات خاص هستند. شما نباید در فروشگاه خود هر چیزی بفروشید. ایجاد یک فروشگاه اینترنتی برای محصول یا بازاری خاص به شما کمک میکند تا خود را از برندهای دیگر متمایز کنید و اعتبار و تخصص خود را نشان دهید.
» دراپ شیپینگ
منظور از دراپ شیپینگ این است که کالای را بفروشید که تولیدکننده یا فروشنده اصلی آن شما نیستید. به این شکل نیازی به تجهیزات، سرمایه بالا، انبار و نیروی انسانی زیاد ندارید. در روش دراپ شیپینگ شما محصولی را در سایت قرار داده و پس از ثبت سفاش، اطلاعات خرید را در اختیار فروشنده اصلی قرار میدهید تا محصول را برای خریدار ارسال نماید.
پیشنهاد مطالعه: دانستنی های راه اندازی تجارت الکترونیک
» کاری را شروع کنید که خودتان به آن نیاز داشتهاید
خیلی از ایدههای موفق از اینجا شروع شد که فردی نیازی داشته که تصمیم گرفته از آن به عنوان منبع درآمدش استفاده کند. احتمال زیادی وجود دارد که دیگران نیز با مسئله شما روبرو شده باشند. قبل از شروع کار سوالاتی خودتان بپرسید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:
. چه مهارتی دارم که میخواهم از آن کسب درآمد کنم؟
. آیا دوست دارم در این زمینه سالها کار کنم؟
. آیا این موضوع جزء علایق من است و تمایل به یادگیری بیشتر در آن دارم؟
چگونه یک کار آفرین موفق شویم؟
» اقدام سریع
اولین ویژگی که در کارآفرینان موفق دیده می شود اقدام سریع است. هر چیزی که در ذهن شان است را سریع عملی می کنند. مثلا اگر هر ایده ای برای بهبود در کسب و کارشان دارند را سریع به کار می گیرند. یا مثلا اگر احساس کنند تخصصی را باید یاد بگیرند تا در کسب و کارشان پیشرفت کنند سریع اقدام می کنند و در آن خبره می شوند.
اگر ایده ای در سر دارید، اگر می خواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید سریع اقدام کنید. اقدام سریع باعث غلبه بر خیلی چیزها از جمله غلبه بر ترس و شکست در مقابل رقبا می شود.
» تلاش بیشتر
یکی از ویژگی هایی که تمام کارآفرینان برتر دنیا دارند تلاش بیشتر و خستگی ناپذیری است. تلاش بیشتر یعنی کار کردن بیشتر. کار آفرینان برتر دنیا به جای اینکه وقت شان را با تلویزیون نگاه کردن بگذرانند ترجیح می دهند بیشتر کار کنند و بیشتر تلاش کنند تا به هدف اصلی شان نزدیک تر شوند.
اگر می خواهید در کسب و کارتان موفق شوید باید بیشتر کار کنید. حداقل بیشتر از وقتی که الان دارید برای کارتان وقت می گذارید. باید کارتان را به خیلی چیزها ترجیح دهید. فراموش نکنید که کارتان همیشه در اولویت است.
» آهسته و پیوسته
پیوستگی در رسیدن به هدف نهایی یکی از مهمترین ویژگی های تمام افراد موفق در دنیا است. هر کاری که پیوسته ادامه پیدا کند به نتیجه می رسد.
اگر می خواهید لاغر شوید یا اینکه پول دار شوید فرقی نمی کند! مهم این است که کاری را که انجام می دهید تا به هدف نهایی تان برسید را پیوسته و صد البته آهسته انجام دهید .
آهسته و پیوسته بودن در کار باعث می شود صد در صد به هدف نهایی تان برسید. ممکن است زمان بر باشد ولی شک نکنید بالاخره به هدف اصلی و نهایی خود خواهید رسید.
» مکتوب کردن اهداف
یکی از کارهایی که تمام افراد موفق در دنیا به خوبی انجام می دهند مکتوب کردن اهدافشان است. کارهایی که باید انجام دهند تا به هدف اصلی شان برسند را به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و حتی روزانه می نویسند تا همیشه جلوی چشمشان باشد.
یکی از مزیت های این کار این است که با اتمام هر کاری که در لیست تان وجود دارد انگیزه بیشتری برای انجام کار بعدی به دست می آورید و همین باعث می شود کم کم به هدف اصلی تان دست پیدا کنید.
» نه گفتن را یاد بگیرید
نه نگفتن در بسیاری از شرایط برای بسیاری از افراد سخت است. نه نگفتن را باید یاد بگیرید. اگر می خواهید به هدف نهایی تان برسید باید به خیلی چیزها و خیلی از افراد نه بگویید.
تمام کارآفرینان موفق و همچنین افرادی که به موفقیت رسیده اند به لذت های زود گذر نه گفته اند. قبلا اشاره کردم به جای وقت تلف کردن با افرادی که هیچ سودی برای شما ندارند بهتر است به کارتان برسید.
به عنوان مثال اگر دوست تان شما را به دیدن فیلمی در سینما دعوت می کند بهتر است به او نه بگویید. بهتر است وقت تان را بی خودی هدر ندهید. دیدن یک فیلم سینمایی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. ولی اگر همان وقتی که می خواهید در سینما هدر بدهید را روی پیشرفت در کسب و کارتان یا حتی مطالعه کتابی در حوزه کسب و کارتان اختصاص دهید خیلی به سود شماست.
پیشنهاد مطالعه: از مزایا و معایب برند سازی اینترنتی چه میدانید؟
» فرصت طلبی
کارآفرینان موفق از هر فرصتی برای نزدیک شدن به موفقیت استفاده می کنند. کارآفرینان موفق افراد فرصت طلبی هستند. شما هم باید فرصت طلب باشید و هر فرصتی را به سادگی از دست ندهید.
به عنوان مثال اگر می خواهید به مسافرت بروید حتما کتاب هایی را در حوزه کاری خودتان همراه تان داشته باشید. در طول مسیر به جای گوش دادن به موسیقی به کتاب های صوتی در زمینه موفقیت و انگیزش یا کسب و کار خودتان گوش دهید.
اگر شب خوابتان نمی آید حتما به گوش دادن فایل های صوتی انگیزشی مشغول شوید.
» قطع ارتباط
ارتباط خود را با چیزهایی که به ضرر شما هستند قطع کنید. چه دوست باشد چه وسیله ای اگر به سود شما نیست باید ارتباط تان را با آن قطع کنید. مثلا ارتباط خود را با افراد یا دوستانی که برای شما هیچ سودی ندارند قطع کنید و سعی کنید بیشتر در جمع افرادی باشید که با شما همفکر هستند.
برای این کار می توانید در همایش ها و دورهمی ها و ورکشاپ هایی که به کسب و کار شما ربط دارد شرکت کنید و با شرکت کردن در این جمع ها دوستان جدیدی که با شما همفکر هستند را پیدا کنید و بیشتر در جمع آن ها باشید.
ارتباط خود را با وسایلی مثل تلویزیون و ماهواره به کلی قطع کنید. برنامه های تلویزیونی جز اینکه وقت گران بهای شما را بگیرند هیچ خاصیت دیگری ندارند. دیدن برنامه های تلویزیونی را با چیز دیگری مثل کتاب خواندن عوض کنید.
کارآفرینان برتر دنیا هم دقیقا همینطور عمل کرده اند. به جای اینکه ذهن خود را در اختیار افراد یا چیزهای مضری که در اطراف شان است قرار دهند سعی کرده اند ارتباطات خود را هدفمند تر کنند تا به سودشان باشد.
» افزایش اطلاعات
همانطور که اشاره شد کارآفرین یعنی رهبر کسب و کار. هر رهبری باید اطلاعات بالایی نسبت به کسب و کارش داشته باشد. اگر می خواهید کارآفرین موفقی باشید باید هر روز اطلاعات خود را به روز کنید.
اصلا خاصیت کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند همین است. باید هر روز اطلاعات خود را در زمینه کاری شان افزایش دهند. ممکن است انجام خیلی از چیزها بر عهده خودتان باشد پس باید اطلاعات کافی از آن داشته باشید.
سعی کنید روزانه وقت هایی را به مطالعه کتاب، دیدن فیلم های آموزشی، گوش دادن به فایل های صوتی در زمینه کاری خود اختصاص دهید. در هر شرایطی حتی در بهترین شرایط کاری تان نباید یادگیری را متوقف کنید. اگر یادگیری را متوقف کردید محکوم به شکست خواهید بود.
» متوقف نشوید
یکی از ویژگی هایی که هر کسی را می تواند در کار و زندگی اش موفق کند این است که به هیچ وجه متوقف نشود. توقف عامل اصلی نرسیدن به هدفتان است. هر کسی اگر در کار و هدفی که دنبال می کند متوقف نشود صد در صد موفق خواهد شد. تمام کارآفرینان موفقی که در دنیا شناخته شده اند دارای این ویژگی هستند. هیچ گاه در رسیدن به هدف اصلی شان متوقف نشده اند و بی وقفه کار کرده اند.
یکی از دلایل بارزی که باعث می شود کسب و کارهای زیادی نابود شوند و افراد زیادی کسب و کارهای شان را رها کنند و به سراغ کار دیگری بروند همین موضوع است. توقف عامل اصلی شکست است. هر اتفاقی که بیافتد نباید متوقف شوید. متاسفانه همه افرادی که پا در این عرصه می گذارند فکر می کنند از همان ماه های اول باید به درآمد زایی برسند و اگر غیر از این شود یک جای کار می لنگد و باید کارشان را عوض کنند و پیش خود می گویند این کار یا این ایده دیگر جواب نمی دهد.
مطمئن باشید کسانی که با این طرز تفکر کسب و کارشان را رها می کنند و به سراغ حوزه کاری دیگری می روند هیچ وقت موفق نمی شوند . مهمترین درسی که باید از کارآفرینان برتر دنیا یاد بگیرید همین است. هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی متوقف نشوید. برای رسیدن به هدف اصلی تان باید آهسته و پیوسته حرکت کنید و متوقف نشوید. این تنها راز است.