بازاریابی اینترنتی

affiliate marketing (افیلیت مارکتینگ) چیست؟

affiliate marketing (افیلیت مارکتینگ) چیست؟

affiliate marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ جز روش‌های بازاریابی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته باشد. درواقع این نوع بازاریابی توسط افرادی خارج از کسب‌وکار انجام می‌شود. به بیان ساده در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می‌شود.

در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ (affiliate program)، اهداف و شاخص‌هایی برای سنجش میزان نتیجه‌بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها می‌تواند کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغات، خریداری محصول یا وارد کردن ایمیل توسط کاربر باشد. آنگاه اگر تبلیغ در آن سایت نتیجه‌بخش باشد، بر اساس میزان فروش و یا با روش‌های دیگر به صاحب سایت مبلغی پرداخت می‌شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه پرداختی به ناشر تبلیغات توضیح می‌دهیم. به افیلیت مارکتینگ بازاریابی پورسانتی نیز می‌گویند.

تاریخچه افیلیت مارکتینگ:

شرکت آمازون در سال 1994 برای اولین بار افیلیت مارکتینگ را بعنوان یکی از برنامه اصلی بازاریابی خود وارد دنیای تجارت الکترونیک کرد و از آن موقع شرکتهای زیادی در دنیا از این تکنیک بازارایابی استفاده می کنند و به یکی از تکنیک های محبوب بازارایابی تبدیل شد.

تاریخچه افیلیت مارکتینگ در ایران:

همکاری در فروش در ایران سابقه ای بالغ بر 10 سال دارد، ولی تاکنون شرکت بسیار بزرگی در این زمینه فعالیت نکرده بود.

از سال 1397 شرکت دیجی کالا بعنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران بصورت رسمی سرویس همکاری در فروش خود را راه اندازی کرد.

جایگاه افیلیت مارکتینگ در بازاریابی:

افیلیت مارکتینگ به دوران پیش از اینترنت بازمی‌گردد، اما این جهان بازاریابی دیجیتال، داشبوردهای تحلیل و کوکی‌ها بوده که این صنعت را به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل نموده است. در فضای بازاریابی دیجیتال، شرکتی که برنامه همکاری در فروش را پیاده می‌کند، می‌تواند به رهگیری لینک‌هایی بپردازد که فروش را ایجاد کرده‌اند و از طریق تحلیل‌های داخلی متوجه شود که چه میزان از این لینک‌ها به فروش تبدیل شده‌اند.

در حال حاضر استفاده از اینترنت به عنوان بستر همکاری در فروش افزایش یافته است. برای مثال آمازون پلتفرم همکاری در فروش ویژه خود را دارد، جایی که بلاگرها و وب‌سایت‌ها تشویق می‌شوند لینک‌های صفحات آمازون برای محصولات مربوط به خود را قرار دهند و به‌ازای هر فروش کمیسیون خود را دریافت کنند.

در مثال فروش کتاب نیز، شما می‌توانید با دانش برنامه‌نویسی، بستر مناسبی برای ایجاد لینک‌های مجزا برای فروشنده‌های مختلف را فراهم کنید و بعد آن‌ها را قانع کنید که از لینک‌های اختصاصی خود برای فروش کتاب شما استفاده کنند و در دریافت کمیسیون نیز به شما اعتماد کنند. برای انجام این کار بهتر است مراحل بعدی را نیز دنبال کنید.

ویژگی و مزایای افیلیت مارکتینگ:

» کسب درآمد ۲۴ ساعته در سیستم همکاری در فروش برای اینفلوئنسرها
» افیلیت مارکتینگ نیاز به حضور فیزیکی در محیط یا مکان خاصی ندارد
» دسترسی فروشنده‌ها به محصولات مختلف برندهای متفاوت
» افزایش تعداد فروشنده‌های محصولات در سیستم همکاری در فروش
» فراهم سازی بستری جهت دسترسی تمام وقت و همیشگی مشتریان به محصولات برندها به واسطه‌ی اینترنت و بدون نیاز به مراجعه به فروشگاه یا مکان خاصی
» آنالیز و تحلیل دقیق رفتار مشتریان با کنترل و ردیابی لینک‌های افیلیت مارکتینگ
» ایجاد یک درآمد مازاد برای فعالان شبکه‌های اجتماعی و دارندگان وبلاگ‌های پرترافیک
» عدم درگیری فروشندگان به مسائل مربوط به نگهداری محصولات
» عدم نیاز به تجهیزات جانبی زیاد، تنها با اینترنت و داشتن یک گوشی همراه یا لپ تاپ می‌توان در افیلیت مارکتینگ فعالیت کرد.
» در دسترس قرار گرفتن محصولات برندها بصورت گسترده‌تر
» داشتن همزمان شغل‌ها و درآمدهای دیگر در کنار افیلیت مارکتینگ
» عدم نیاز فروشندگان در افیلیت مارکتینگ به محیط و فضا جهت انبار کردن محصولات.

معایب…

» کسب‌وکارهایی که قصد دارند محصولات خود را از طریق بازاریابی معرف بفروش برسانند ممکن است در ابتدای کار به دلیل افزایش فروش، علاوه بر نیاز به انبارهای بیشتر جهت نگهداری محصولات هزینه‌های ابتدایی همچون مالیات بیشتری را متحمل شوند.

» احتمال هک شدن لینک‌های فروشندگان نیز در این نوع بازاریابی وجود دارد.

» برخی از فروشنده‌ها در افیلیت مارکتینگ برای افزایش فروش ممکن است اطلاعات نادرستی به مشتریان ارائه دهند که این موارد باعث از بین رفتن اعتبار برند و محصولات در آینده خواهد شد.

» ممکن است کسب‌وکار یا برند فعال در افیلیت مارکتینگ، لینک فروشندگان را دستکاری کرده و از دادن اطلاعات صحیح و در نتیجه سود واقعی به فروشندگان خودداری کنند.

انواع برنامه های همکاری در فروش:

» پرداخت به ازای کلیک PPC 

در این مدل ناشر به ازای تمام کلیک هایی که از طرف او ایجاد شده بدون در نظر گرفتن اینکه به خرید منجر شده یا نه هزینه دریافت می کند ( البته این مدل بسیار نادر است مگر اینکه صاحب محصول در مرحله معرفی محصول باشد و هدفش افزایش ترافیک باشد).

» پرداخت به ازای جذب لید PPL

در این مدل ناشر به ازای هر مشتری بالقوه که ایجاد کرده هزینه دریافت می کند. (مثل ثبت نام و عضویت در وب سایت)

» پرداخت به ازای فروش PPS 

در این مدل ناشر به ازای هر فروشی که برای صاحب محصول انجام می شود هزینه دریافت می کند ( این مدل معمول ترین روش افیلیت مارکتینگ است و برای هر کسب و کاری مناسب است)

انواع افیلیت مارکتینگ از نظر پلتفرم و تولید محتوا:

» افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی

احتیاجی به توضیحات اضافی نیست. کافی‌ست همین حالا به یکی از صفحات افراد مشهور یا بهتر بگوییم اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و… سری بزنید تا متوجه مدل تبلیغات این افراد شوید. علاوه بر این مورد برخی صفحات دیگر نیز وجود دارند که تنها به هدف فعالیت در افیلیت مارکتینگ و فروش یک مدل محصول یا برند خاص ساخته شده‌اند. این صفحات با تولید محتوای موثر مشتریان را مجاب به کلیک بر روی لینک‌های خرید محصولات می‌کنند.

» افیلیت مارکتینگ سایت‌های تخفیف

سایت‌های تخفیف از دیگر محیط‌هایی‌ست که می‌توان به راحتی به عنوان یک بازاریاب افیلیت مارکتینگ در آن شروع به فعالیت نمود. استثنایی وجود ندارد، همه مردم دنیا عاشق تخفیف و زیرقیمت خریدن یک محصول هستند. بنابراین برخی بازاریاب‌ها با فعالیت در سایت‌های تخفیف که نظیر ایرانی آن را می‌توان موپن دانست، اقدام به ارائه لینک‌های فروش محصولات با قیمت پایین‌تر می‌کنند. این افراد درصد کمیسیون خود را کاهش داده و با قیمت پایین‌تر محصول را به فروش می‌رسانند.

» افیلیت مارکتینگ از طریق ایمیل

بی شک شما هم با ایمیل مارکتینگ آشنایی کاملی دارید. در این روش با ارسال ایمیل و آگاه‌سازی مخاطبان از محصولات جدید یک برند یا حتی تخفیف‌های فروش، مخاطبان را تشویق به کلیک بر روی لینک و در نتیجه تکمیل کردن خرید می‌کنید. در این روش دسترسی به یک بانک ایمیلی مهم‌ترین بخش از فعالیت خواهد بود. همچنین تولید محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب متقاعد به کلیک و خرید شود.

» افیلیت مارکتینگ از طریق بلاگری

بلاگر به افرادی گفته می‌شود که با داشتن یک وبلاگ و نوشتن اظهارنظر در مورد موارد مختلف اقدام به جذب مخاطب می‌کنند. برخی از بلاگرها تنها در یک زمینه‌ی خاص فعالیت می‌کنند و برخی دیگر در زمینه‌های مختلف دستی به قلم دارند. اما بلاگرهای فعال در افیلیت مارکتینگ با ارائه‌ی پست‌هایی در باب نقد و بررسی یک محصول و یا برند، اقدام به برقراری ارتباط با مخاطبان نموده و پس از جلب اعتماد آن‌ها، با ارائه‌ی لینک‌های خرید محصولات، درآمدزایی خود را آغاز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاگری امکان اظهارنظر مخاطبان و کاربران در کنار نقد و بررسی بلاگر می‌باشد که این مورد می‌توان کمک شایانی به برقراری ارتباط صمیمی‌تر با مخاطبان و ترغیب آن‌ها به خرید کند.

» افیلیت مارکتینگ از طریق وبسایت و دیجیتال مارکتینگ

در این روش افراد پس از راه‌اندازی سایت‌های پرترافیک، اقدام به ارائه لینک‌های تبلیغاتی جهت فروش محصولات می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم در این مدل از افیلیت مارکتینگ، عدم نیاز به هماهنگی محتوایی سایت با محصول می‌باشد. تنها ترافیک ورودی مد نظر خواهد بود و هرچه این ترافیک بیشتر باشد، احتمال کلیک شدن بر روی بنرهای تبلیغاتی نیز بیشتر بوده و در نتیجه کسب پورسانت از خرید یا کلیک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

راه های کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش:

» یک وب سایت بسازید

ابتدا باید خاطر نشان کنیم که قبل از ساختن وب سایت باید حوزه مورد علاقه تان را تعیین کرده باشید تا بی گدار به آب نزنید. وقتی موضوع مورد علاقه تان را پیدا کردید شروع به ساخت وب سایت کنید. سعی کنید از پلتفرم های رایگان ساخت وب سایت مانند ابزارهای WordPress یا IM creator استفاده کنید تا در صورت پشیمانی های احتمالی، زیاد هزینه نکرده باشید.

طبیعتا قسمت وبلاگ وب سایت برای افیلیت مارکتینگ مهم ترین قسمت سایت به شمار می رود. اما قسمت های دیگر وب سایت نیز نیازمند توجه هستند مثل:

. About درباره ما:

کمی این قسمت را شخصی کنید و درباره خودتان بنویسید تا بازدید کننده ها اطلاعات بیشتری از شما به دست بیاورند و به شما اعتماد کنند.

. Contact تماس با ما:

این قسمت باید شامل تمام اطلاعات دسترسی به شما مانند یک شماره تماس یا آدرس باشد تا صاحبان محصول و تبلیغ کننده ها و یا همکارهای احتمالی افیلیت برای ارتباط با شما سر در گم نشوند.

. Disclaimer رفع مسئولیت:

در این قسمت باید مشتری را از ریسک های احتمالی آگاه کنید و هشداری تحت عنوان اینکه مسئول پیگیری خرید نیستید و فقط به عنوان یک واسطه کار می کنید مطرح کنید.
Privacy Policy قوانین و مقررات: اگر اطلاعات خاصی از مشتری جمع می کنید حتما او را آگاه کنید.

. Advertise تبلیغات:

حتما صفحه ای جداگانه برای قوانین تبلیغاتتان طراحی کنید و قسمت هایی از صفحه را که می خواهید به لینک افیلیت یا تبلیغ اختصاص دهید مشخص کنید.
بسیار مهم است که قوانین و مقررات تان را شفاف مطرح کنید تا از طرف مشتری شکایت و بهانه ای وجود نداشته باشد.

»تولید محتوای با کیفیت، کلید اصلی

برخی از شبکه های خدمات دهنده تبلیغات و افیلیت و یا فروشگاه هایی که می خواهند محصولشان را بفروشید قبل از هر گونه همکاری از شما انتظار دارند که از قبل محتوا را تولید کرده بر روی وب سایت قرار داده باشید و بازدید های ماهانه و ترافیک وب سایتتان را شفاف مطرح کرده باشید تا همکاری با شما را بپذیرند. قبل از اینکه درخواست هرگونه همکاری بدهید از قوانینشان اطمینان حاصل کنید و بعد اقدام کنید.

البته این به آن معنا نیست که از قبل باید 100 تا محتوا در وبلاگتان منتشر کرده باشید و بعد به فکر همکاری در فروش بیفتید. اما حداقل و تا حد امکان باید 5 تا پست عالی در وبلاگ تان منتشر کرده باشید تا فروشگاه های معتبر روی وب سایت شما حساب کنند و خواهان همکاری باشند.

فروش هرچه بیشتر با محتوای با کیفیت و زمان بندی مناسب انتشار آن ارتباط مستقیم دارد. سعی کنید محتوای مرتبط با محصول تولید کنید. مثلا اگر قرار است لینک فروش دوربین های حرفه ای را در سایت خود قرار دهید محتوایی تحت عنوان “مقایسه ی دوربین های برند X” و یا ” آموزش عکاسی ” تولید کنید و کلید واژه های مرتبط را در آن بگنجانید. قطعا خوانندگان محتوای شما بعد از خواندن مطلب ترقیب می شوند وارد فروشگاه شده و حتی اگر محصول را نخرند حداقل نگاهی به آن بیندازند.

محتوا را طی زمان بندی مشخص شده منتشر کنید و فعال باشید. هر چه محتوای بیشتری تولید کنید امکان انتقال خریدار به سایت فروشنده را افزایش می دهید و در صورت خرید پورسانتتان را دریافت می کنید.

» خودتان محصول تبلیغ شونده را انتخاب کنید

اگر در یک زمینه خاص کار کنید و موضع تان را مشخص کرده باشید قطعا باید محصول تبلیغ شونده را خودتان انتخاب کنید و انتخاب تان باید سازگار با محتوایتان باشد تا شانس تان را در فروش بالا ببرید.

. محصولی را که بیشتر مورد تقاضاست تبلیغ کنید. مشکلات و گپ های مخاطبتان را بررسی کنید و محصولاتی که فکر می کنید مشکلشان را برطرف می کند ارائه کنید.

. محصولی که خودتان قبلا استفاده کردید و دوس داشتید را تبلیغ کنید. در گوگل سرچ کنید و برنامه های افیلیت سایت فروشنده آن محصول را بررسی کنید و سپس درخواست لینک کنید.

. محصولاتی که همکارانتان تبلیغ می کنند پیشنهاد دهید. در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بررسی کنید و ببینید کسانی که محتوای مشابه با شما تولید می کنند بیشتر چه نوع محصولاتی را پیشنهاد می کنند؟ حتی می توانید با هشتگ #افیلیت بسیاری از آنها را پیدا کنید.

» لینک های افیلیت را در پست های محبوب قرار دهید

اگر تولید کننده محتوا باشید قطعا می دانید که محبوبیت پست های مختلف در وب سایتتان مثل هم نیست و بعضی از پست ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. در این مرحله دو حالت پیش می آید:

. محصول پیشنهادی مرتبط با همان محتوای محبوب است
. محصول پیشنهادی به محتوای محبوب ربطی ندارد و غیر مرتبط است

در حالت اول که به راحتی لینک انتقال به سایت فروشنده را میان محتوا و یا انتهای آن قرار می دهید و مشکلی وجود ندارد. در حالت دوم باید سعی کنید در آن پست محبوب، مخاطب را به پست هایی که در آن لینک افیلیت قرار دارد ارجاع دهید.

» لینک افیلیت را در کمپین ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید

اگر مطمئن هستید محصول مورد نظر با ایمیلی که می خواهید به کاربر بفرستید مرتبط است و ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند هیچ مشکلی ندارد که لینک افیلیت را در آن قرار دهید. بهر حال اگر تولید محتوا انجام می دهید و کاربرانی دارید که در عضویت سایت تان هستند خیلی هم عاقلانه است که همراه محتوای مناسب محصول مکمل آن را معرفی کنید و اگر اعتماد کافی را با مخاطب تان ساخته باشید به احتمال زیاد ممکن است منجر به فروش شود.

در غیر این صورت و اگر محصول بی ربط با محتوا است اصلا این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است به ظن تبلیغات بی جا به اسپم هدایت شوید. مطمئنا کاربری که برای خواندن مقالات بیزینسی در سایت شما عضویت انجام داده خوشش نمی آید در ایمیلش تبلیغات لوازم آرایش و اسباب بازی ببیند!

» با افیلیت های مختلف همکاری کنید

سیستم همکاری در فروش زمان زیادی برای نتیجه بخشی می طلبد و نیازمند صبر بسیار است. اما اگر یک سیستم افیلیت نتیجه بخش نبود اصلا نگران نشوید چرا که تعهدی از لحاظ پایبندی به یک سیستم همکاری در فروش خاص وجود ندارد و باید بدانید که این سیستم یک معادله برد برد است پس نه از لحاظ قانونی و نه اخلاقی مانعی برای لغو همکاری با یک فروشگاه وجود ندارد و آزادید با افراد و شرکت های مختلف همکاری کنید. البته فراموش نکنید در تنوع دادن به افیلیت های مختلف زیاده روی نکنید چرا که با این کار با اعتبار خودتان بازی می کنید.

» از مدل لینک های مختلف استفاده کنید

لینک های افیلیت در قالب ها و مدل های مختلفی از جمله بنر، عکس محصولات، کد تخفیف و یا حتی در قالب یک لینک ساده می توانند ساخته شوند. بسته به نوع محصولی که تبلیغ می کنید این مدل می تواند فرق کند. مثلا اگر محصول پیشنهادی از لحاظ بصری جذاب است لینک آن را در قالب عکس قرار دهید و یا اگر تبلیغ دوره آموزشی و تحصیلی را انجام می دهید قرار دادن بنر مناسب به نظر می آید.

» پیج منبع بسازید 

Resource page یا پیج منبع صفحه ای است که تمام محصولات پیشنهادی تان را در آن قرار می دهید تا به صورت یکجا در دسترس باشند. البته داشتن پیج منبع ضروری نیست اما در بلند مدت و زمانی که در افیلیت مارکتینگ پیشرفت کردید می تواند یک نیاز باشد. مثلا اگر یک بیوتی بلاگر هستید و یا در حوزه پوست و زیبایی محتوا تولید می کنید یک پیج منبع از تمام برند های لوازم آرایشی و مراقبتی که معرفی کردید می تواند برای دنبال کننده هایتان مثل بهشت باشد.

سعی کنید محصولاتی را که بیشتر خرید شده در قسمت بالای پیج منبع قرار دهید تا توجه بیشتری را جلب کند و یا حتی یک قسمت را به محصولاتی که خودتان استفاده کرده اید اختصاص دهید و آن را با عنوان ” پیشنهاد من” از بقیه جدا کنید.

» از صاحب محصول برای مشتریان تقاضای تخفیف کنید

بعد از اینکه تعدادی محصول را توسط لینک هایتان فروختید و برای صاحب محصول شناخته شدید و اعتمادش را جلب کردید از آنها بخواهید اگر امکانش وجود دارد برای مشتریانی که از طرف شما می روند کد های تخفیف خاص و یا فروش های ویژه ای در نظر بگیرند و با قرار دادن آن روی محصول تعداد افراد بیشتری را به سایت فروشنده منتقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *