AMP چیست؟
AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی «صفحات موبایلی شتابیافته یا پرشتاب» است. AMP در واقع یک استاندارد کدنویسی برای وبسایتها محسوب میشود و اساساً یک نسخه خلاصه شده از HTML است. طراحی AMP با هدف حذف کدهای سنگینی که مانع نمایش سریع وبسایت میشوند انجام شده تا صفحات اینترنتی با سرعت هر چه بیشتری برای کاربر نمایش داده شوند.
به زبان ساده، AMP روشی برای سبکتر کردن صفحات وبسایت شما با حفظ سبک و سیاق ظاهری آنهاست تا با سرعت بیشتری در گوشیهای هوشمند مخاطبانتان ظاهر شوند.
AMP برای اولین بار در سال 2015 میلادی و در هنگامی معرفی شد که بخش اعظم کاربران اینترنت به جای استفاده از رایانههای خود به جستجو از طریق تلفنهای همراهشان روی آورده بودند.
گوگل در آن زمان به این نتیجه رسیده بود که سرعت سایتها برای موبایل واقعاً کند است. این وضعیت نه برای گوگل، نه برای وبسایتها و نه برای کاربران اینترنت ایدآل نبود؛ بنابراین باید راه چارهای پیدا میشد. این راهکار، پروژهای به نام AMP بود.
تاریخچه ی AMP:
در سال ۲۰۱۶ میلادی ، گوگل AMP را در نتایج جستجوی موبایل ترکیب کرد ، لذا صفحات به کدگذاری AMP با یک نام “AMP” خاص در مکان های ویژه نتایج جستجو ، اقدام کردند ، احتمالا AMP را در بالای نتایج جستجوی گوگل در دستگاه موبایل خود مشاهده کرده اید .
علت تمرکز بر روی موبایل:
به طور کلی صفحات وب سایت ها ابتدا برای دسکتاپ های کامپیوتر طراحی می شوند و به ندرت این صفحات برای موبایل بهینه سازی می شوند و از آنجا که یک سوم کاربران اینترنت فقط از طریق موبایل به وب سایت ها سر می زنند و از سوی دیگر ، طبق تحقیقات ۴۰ درصد از مردم، اگر بارگذاری یک سایت بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، از آن خارج خواهند شد ، لذا می بایست جهت بهبود رتبه نسخه موبایل صفحات ، بیشتر تلاش کرد .
با توجه به مطالب اشاره شده می توان گفت که AMP ، سبب هدفمندسازی مجدد دستگاهی که بر روی محتوا ارائه می شود ، خواهد شد ، بدین معنی که اگر از دسکتاپ یا موبایل جهت بازدید صفحات وب استفاده شود ، بازدیدکننده تجربه ی کاربری موثری را تجربه خواهد کرد.
AMP چگونه کار میکند و مزایا استفاده از AMP چیست؟
برای استفاده از مزایای AMP شما اساسا یک نسخه ثانویه از پست های خود ایجاد می کنید و با درج rel=amphtml در هدر به آنها لینک می دهید. در این روش گوگل و دیگر موتورهای جستجو می توانند آنها را یافته و برای نمایشگر موبایل آنها را کش کنند. در حقیقت یک لینک که به پست اصلی اشاره می کند.
راهکارهای استفاده از AMP :
برای آن دسته از شما که برای شروع آماده هستید، پروژه AMP یک راهنمای گام به گام برای ایجاد و انتشار صفحات AMP که با کد HTML تکمیل می شوند دارد. همچنین، قبل از اینکه وارد این پروژه شوید یکسری نکات کلیدی را باید مد نظر قرار گیرند:
» تحقیق و برنامه ریزی کنید «
تولید صفحات AMP زمان بر و پیچیده است. به همین دلیل، برای اینکه استراتژیک باشد باید بابت آن هزینه پرداخت شود. از صفحات پربازدید شروع کنید، سپس لیستی از صفحات بازدید شده و صفحاتی که بیشترین ترافیک موبایل را به ارمغان می آورند تهیه کنید. تمام این ها را برنامه ریزی کنید و کار خود را بر اساس آن ها اولویت بندی کنید.
» قبل از اقدام، تعیین اعتبار کنید «
هنگامی که AMPها را چه از ابتدا و چه از پلاگین ساختید، از اعتبار آن ها و صحیح بودن تگ های HTML مطمئن شوید، اینگونه صفحات آنگونه که باید کار خواهند کرد. بدین منظور، از ابزارهای ارتقاء دهنده در کروم استفاده کنید تا ببینید مشکلی در خصوص صفحات وجود دارد یا خیر. همچنین شما می توانید با سایت AMP Project به منظور دریافت کمک مشورت کنید.
» پروسه را برای ایجاد AMP مستند کنید «
هنگامی که وارد پروسه شدید، مطمئن شوید که آن را سندسازی نموده اید، در اینصورت حرکت به جلو راحت تر خواهد بود.
توجه داشته باشدی که برای سیستم های مدیریت محتوا ماننده وردپرس افزونه های قدرتمندی در این زمینه وجود دارند که کار شما را بسیار راحت کرده اند.
استفاده از AMP به منظور ایجاد ترافیک و افزایش قدرت دید
محتوای منبع نتایج جستجوی گوگل بسیار باکیفیت و مرتبط بوده و بر روی سایت هایی که یک تجربه دلپسند به کاربر تحویل می دهند هاست شده اند. در این رابطه، محتوای AMP به طور مطلوب توسط الگوریتم موبایل گوگل مشاهده می شود زیرا محتوا در فرمت بهینه سازی شده موبایل ارایه می شود و تجربه ای خوب به کاربران هدیه می کند.
چه شما یک سایت خبری محلی و یک کسب و کار کوچک رباشید و یا یک سایت خبری بزرگ، AMP یک روش ماندگار برای ارسال ترافیک به سایت از طریق محتوای موبایلی پیشنهاد می دهد و این چیزی است که هر صاحب وبسایت باید آن را در نظر بگیرد.
مزایای استفاده از AMP :
تکنولوژی AMP و یا Accelerated Mobile Pages یکی از جدیدترین تکنولوژی های نمایش صفحات وب بر روی موبایل ها است که با هدف نمایش صفحه وب با سرعت بالا، نهایت تجربه کاربری را برای کاربر در موبایل به ارمغان می آورد.
در این مقاله ما درباره AMP و مزایای AMP صحبت می کنیم. بدیهی است که یک از فاکتور های تاثیر گدار در رتبه بندی نمایش گوگل در نسخه موبایل وب سایت ها استفاده از AMP می باشد.
» افزایش ترافیک و رتبه گوگل «
یکی از بهترین راه های که صاحبان وب سایت می توانند برای افزایش ترافیک وب سایت خود اعمال کنند، ارائه بهترین تجربه کاربری می باشد. از این رو AMP بر روی نمایش محتوا به روش سریع و سبک تمرکز دارد.
AMP با استفاده از استانداردهای نمایش بهینه وب، کمک شایانی را در لود شدن صفحات می کند. در نتیجه باعث می شود کاربران زمان زیادی را هنگام خواندن مطالب بگذرانند.
زمان لود شدن صفحه یک از قوی ترین ارکان SEO به شمار می آید. از این رو گوگل در نمایش صفحات اولویت بالاتری را به صفحه دارای AMP قائل می شود.
طی تحقیق به عمل آمده در وب سایتی مانند Time of India بعد از استفاده تکنولوژی AMP، افزایش ۳ برابری لود شدن وب سایت را به همراه داشته است.
این در حالی است که نتیجه حیرت انگیز ۶ برابر شدن ترافیک وب سایت را به همراه داشته است!
» کاهش Bounce Rate و افزایش بازدید صفحات «
افزایش سرعت باز شدن صفحات یکی از دلایل ماندگاری بازدید کننده در صفحه وب شما می باشد. این امر به خاطر تجربه کاربری بالا در باز شدن سریع صفحات در AMP می باشد.
(باز شدن مقاله در نسخه AMP)
طی تحقیق به عمل آمده توسط گوگل : “۵۳ درصد از بازدید کنندگان در موبایل از ادامه بازدید وب سایتی که سرعت لود آن بیشتر از ۳ ثانیه باشد، منصرف می شوند!”
برای مثال وب سایتی مانند Renovation Brands بوسیله استفاده از AMP و افزایش لود صفحات، کاهش ۳۰ درصدی را در bounce rate مشاهده کرده است.
همچنین افزایش بازدید تا ۲۴ درصد یکی از نکات بارز استفاده از AMP بشمار می آید.
» پتانسیل افزایش بازدید تبلیغات «
در تکنولوژی AMP فایل های HTML در یک روش بهینه شده برای نمایش بنر ها و تصاویر تهیه می شوند. این بدین معناست که صاحبان وب سایت ها می توانند به افزایش بهره بری در نرخ نمایش تبلیغات را در صفحات AMP فکر کنند.
برای مثال وب سایتی نظیر Daily Mail یک نمونه موفق از کسب درآمد بالا استفاده از AMP را تجربه کرده است.از این رو افزایش ۶ برابری درآمد در زمان استفاده از AMP بوجود آمده است.
» افزایش CTR در هنگام نمایش گوگل «
در اکثر موارد کاربران بعد از یک جستجو در گوگل و تجربه سرعت بالا به این نتیجه می رسند که از وب سایت های AMP بیشتر استفاده کنند.
این ترقیب کردن کاربر برای کلیک بر روی یک لینک AMP افزایش کلیک خور شدن را برای وب سایت شما به ارمغان می آورد.
انگیزه لمس کردن لینک های AMP در حالی است که حس ویژه بودن محتوا را برای کاربر القا می کند.
نتیجه یک وب سایت موفق دیگر وب سایت Wired است که افزایش ۲۵ درصدی کلیک خور بودن لینک ها را در زمان بهره برداری از AMP داشته است.
محدودیت AMP چیست؟
AMP HTML برای بهبود سرعت صفحه و قابلیت خوانایی محتوا ایجاد شده است که این معناست که کدهای استفاده به شدت ساده و بهینه می باشند. با این وجود، دراستفاده از این تکنولوژی محدودیت های زیادی وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم:
هیچ جاوااسکریپتی مجاز به استفاده نمی باشد.
عکس ها زمانی بارگذاری می شوند که شما از روی آن ها پیمایش کامل نمایید.
نسخه CSS ساده شما نیز برای ادامه کار لازم است.
AMP در CMSها :
اگر شما تولید کننده محتوا هستید و از CMS هایی مانند وردپرس برای فعالیت خود استفاده می کنید، حتما به تکنولوژی AMP درآینده نیاز خواهید داشت، مخصوصا برای اینکه بتوانید قابلیت خوانایی محتوای خود را در نسخه موبایل افزایش دهید. جالب است که در وردپرس، پلاگینی به اسم AMP وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید محتوایی براساس این تکنولوژی تولید کنید. اگر هم از CMS های دیگری استفاده می کنید، بهتر است که حتما اگر پلاگینی در این خصوص ندارد، حتما از سعی کنید که توسط یک برنامه نویس از این تکنولوژی استفاده نمایید.
مستند سازی پروسه جهت ایجاد AMP :
پس از ورود به پروسه ، به منظور حرکت راحت تر به جلو ، مطمئن شوید که ایجاد AMP ها را سندسازی کرده اید.
برای سیستم های مدیریت محتوایی نظیر ؛ وردپرس افزونه های قدرتمندی در زمینه ی مستندسازی پروسه ایجاد AMP وجود دارند که کار را بسیار راحت خواهد کرد.
ایجاد ترافیک و افزایش قدرت دید با استفاده از AMP :
در این رابطه، محتوای AMP به طور مطلوب توسط الگوریتم موبایل گوگل مشاهده می شود زیرا محتوا در فرمت بهینه سازی شده موبایل ارایه می شود و تجربه ای خوب به کاربران هدیه می کند.
از آنجا که AMP به صورت باکیفیت به واسطه ی الگوریتم موبایل گوگل دیده می شود لذا محتوای وب سایت در فرمت بهینه سازی شده ی موبایل برای یک تجربه کاربری مطلوب ، ارائه می شود ، در همین راستا اطلاعات و محتوای منبع نتایج جستجوی گوگل بسیار مطلوب و مرتبط بوده و بر روی وب سایت هایی که یک تجربه مطلوب برای کاربر ایجاد می کنند ، هاست شده اند.
برای وب سایت های مختلف ، AMP یک روش باثبات جهت ارسال ترافیک به سایت از طریق محتوای موبایلی ارائه می دهد و این همان چیزی است که هر وبمسترها باید آن را مورد توجه قرار دهند .
فریم ورک AMP :
همان طور که عنوان شد ، AMP ؛ افزایش سرعت لود شدن صفحات در موبایل است که پروژه ی آن یک فریم ورک جدید و متن باز بوده و تمام آن از فناوری های موجود در وب طراحی شده است .
پروژه ی AMP توسط گوگل و توییتر طراحی شده و به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند که باعث می شود این کدها به راحتی در صفحات موبایل بارگذاری شده و به سرعت برای بازدیدکنندگان قابل رویت باشند.
افزایش سرعت بارگذاری صفحات موبایل به واسطه AMP
فریم ورک متن بازAMP سبب بهینه سازی کد های HTML می شود ، این کد های سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث لود سریع تر و تسهیل خواندن صفحات وب برای کاربران خواهند شد .
به طور کلی یک برنامه نویس تنها تگ های خاصی از HTML و کد های ساده CSS و آن هایی که دارای کاربرد بسیار هستند را می تواند استفاده کند و از آنجا که نمی توان از کد های جاوا اسکریپ در همه جا مجاز استفاده کرد ، لذا AMP استایل خاصی را برای کد های برنامه نویس در نظر می گیرد و کد های CSS را نادیده گرفته و آن کد هایی که حجم صفحات را افزایش می دهد را به عنوان عامل غیر مجاز در نظر خواهد گرفت و بدین ترتیب سرعت لود صفحات را افزایش خواهد داد.
تاثیر AMP بر رتبه ها :
اگر چه AMP آیتمی جهت بررسی صفحات در رتبه بندی موتورهای جستجو نیست اما بر تعداد کلیک در نتایج جستجو، میزان حضور سایت در نتایج (Impression) و تجربه کاربری به طور چشم گیری موثر واقع می شود ، در واقع می توان گفت که بر سئو سایت اثر خواهد گذاشت .
بسیاری از وب سایت ها ، بخصوص سایت های خبری اگر مایل به استفاده از این تکنولوژی بروز هستند ، باید به موارد زیر توجه کنند :
از عناوین جذاب که سبب ترغیب و تشویق کاربران به کلیک کردن می شود ، استفاده نمایند.
در ابتدای خبر از عکس های جذاب و خیره کننده استفاده کنند .
صد کلمه ابتدای متن چنان جذاب باشد که کاربر را به خواندن ادامه مطلب ، ترغیب کند.