سایر مقالات آموزشی

اصول برنامه ریزی برای کسب و کار

اصول برنامه ریزی برای کسب و کار

اهمیت برنامه ریزی در کسب وکار:

وقتی‌که یک ایده شفاف از کسب‌وکار خود دارید، نوشتن یک پروپوزال تجاری شاید به نظر غیرضروری باشد اما قطعا در بلندمدت مفید است. اینگونه می‌توانید با روش‌های راحت‌تری نیازهای مشتری را شناسایی کرده و بصورت کاملا حرفه‌ای آن را بررسی کنید و مطابق آن‌ها پروژه را پیش ببرید. اما سوالی که برای اکثر دوستان طراح مطرح می‌شود این است که چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟ بنابراین در ادمه با این مقاله از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان همراه باشید؛ چرا که کار چندان پیچیده‌ای نیست و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را جدی بگیرید تا روند کار خود را به نحو احسنت پیش ببرید.

. ابتدا بیایید مقاله را با نوشته ای از استیو جابز در مورد برنامه ریزی برای تحقق اهداف و رویا ها شروع کنیم:

استیو جابز: هیچکس تا امروز برنامه‌ ای برای چاق‌ شدن، شکست خوردن یا احمق بودن ننوشته است زیرا این چیزها وقتی اتفاق می‌‌ افتد که شما برنامه‌ نداشته باشید …!!
همانطور که اسطوره فقید کسب و کار دنیا که برای همیشه در دل ما زنده است تأکید کرده است، برای توسعه و پیشرفت هر کاری در زندگی باید برنامه ریزی داشته باشیم که اگر بی برنامه جلو برویم و همواره به فکر این باشیم که از اتفاقات پیشرو استفاده کنیم، باید گفت هرگز به موفقیت چشم گیری دست پیدا نخواهیم کرد (چند درصد تیم ها از ضد حمله قطعا به گل می رسند؟!!!)
به همین چند سال گذشته در ایران خودمان خوب نگاه کنیم! برندهایی همچون دیجی کالا با برنامه ریزی دقیق و تلاش برای تحقق این برنامه ها، پیشرفتی غیر قابل تصور داشته اند. گرچه شاید بسیاری از منتقدان یکی از نقاط پیشرفت دیجی کالا را سرمایه گذاری عظیم یک شرکت داخلی عنوان کنند اما بنده به عنوان یک کارشناس هرگز بیش از 20% موفقیت را به این سرمایه گذاری اختصاص نخواهم داد.
ما سایت های دیگری هم داشته ایم که با برنامه ریزی هدفمند و بررسی وضعیت بازار ایران کار خود را شروع کردند و به نتیجه رسیدند درحالیکه هرگز سرمایه گذاری روی آن ها صورت نگرفته است. سایت هایی مثل بیتوته، سیمرغ، نیوسئو، زومیت و …
ما جوانان ایرانی به عنوان یکی از هوشمندترین مردم جهان در عصر امروز باید وقت خود را برای پیشرفت کسب و کار خود اختصاص دهیم، وقتی که متأسفانه امروز برای تلگرام بازی! و اینستاگرام بازی! به هدر می رود و صد حیف از این رخداد …
افراد موفق جهان به دنبال راه ‌اندازی کسب ‌و کار های قوی و پر از خلاقیت هستند و دیگران به دنبال کار کردن در این شرکت‌ ها !!!
به هر حال همیشه در همه جوامع بشری افرادی هستند که به زندگی یکنواخت و کارمندی علاقه دارند و افرادی هم هستند که از این نوع زندگی متنفرند. هر کدام محاسنی دارد اما عموماً انسان های موفق حداقل اگر کارمند هم باشند در زندگی شخصی خود همواره به دنبال ایجاد خلاقیت های جدید برای موفقیت بیشتر هستند …

لطفاً همین الان کاغذی بردارید و راه آینده بیزینس خود (هر چیزی که هست برنامه می خواهد) را برای حداقل دو سال آینده تصور و برنامه ریزی کنید. امیر قمصری به شما قول می دهد موفقیت شما از چیزی که الان هستید، بیشتر خواهد شد.

اصول برنامه ریزی برای کسب و کار:

1.  اهداف کسب‌وکار را تعیین کنید:

تعیین اهداف، شما را در یک مسیر مشخص نگه می‌دارد و هویت برند را جا می‌اندازد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید ما پیشنهاد می‌کنیم از متد SMART استفاده کنید که ویژگی‌های اهداف را مشخص می‌کند. یک هدف باید دقیق، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌گرا بوده و سررسید داشته باشد.

2. محصولات و خدمات را تشریح کنید:
مرکز ثقل هر کسب‌وکاری یک محصول یا خدمت است؛ پس باید به‌ تفصیل در برنامه ریزی برای کسب و کار معرفی شود که چگونه تولید و فروخته می‌شود.

توضیح دهید که محصولات و خدمات شما چه راه‌حلی برای کدام مشکل ارائه می‌دهند و چگونه زندگی مشتری را در مقایسه با رقبا بهتر می‌کنند. هزینه‌های تولید و قیمت فروش محصولات و خدمات را هم در این بخش بیان کنید.

3. مخاطب هدف را تعریف کنید:
بدون مشتری، کسب‌وکار شما درآمدی نخواهد داشت و بدون تحقیق بازار هم نمی‌دانید که چه کسی حاضر است برای محصولات یا خدماتتان بهایی پرداخت کند.
پس ابتدا یک پرسونای دقیق برای مخاطب هدف خود تعریف کنید تا بتوانید استراتژی بازاریابی هدفمند داشته باشید.

4. برنامه بازاریابی را تبیین کنید:
برنامه بازاریابی در واقع تشریح شیوه گسترش برندتان در بین مصرف‌کنندگان است. تحقیق زیادی نیاز دارد و انواع متنوعی استراتژی برای اجرا وجود دارد.

خبرنامه ایمیلی، کمپین شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا تکنیک‌های هوشمندی هستند که منجر به Lead بیشتری می‌شوند اما انتخاب کانال‌های بازاریابی به مخاطب هدف شما بستگی دارد. آیا تا اینجای کار متوجه شدید که چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

5. نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی را مشخص کنید:
دو بخش مهم وجود دارد که کسب‌وکار شما برای ادامه کار به آن‌ها نیاز دارد: نیروی انسانی و تجهیزات. نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی، کار را آسان‌تر می‌کنند پس باید در برنامه کسب‌وکار به همراه هزینه و دلیل استفاده بیان گردند.
کارکنان موردنیاز هم باید در برنامه کسب‌وکار منظور گردند چرا که هر مهارتی که خود شما ندارید یا فرصت انجام آن را ندارید اما برای رسیدن به اهداف شرکت لازم است، باید استخدام شود.

ساختار سازمانی هم باید تعریف شود تا نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر مشخص گردد که در نتیجه منجر به تولید محصولات و خدمات باکیفیت شود.

6. امور حقوقی را در نظر بگیرید:
تعاملات قانونی و مالی با سرمایه‌گذاران و مشتریان بخشی از خدمات یک وکیل تجاری است که مانند یک سرمایه‌گذاری برای امنیت آینده مالی است.

قراردادهایی مانند لایسنس نرم‌افزار و قیمت‌گذاری پروژه‌ها برای ایجاد درآمد لازم هستند. اینجاست که حضور یک وکیل از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

7. امور مالی را برنامه‌ریزی کنید:
در آخر، باید یک برنامه مالی برنامه‌ریزی کنید. تا اینجا هزینه‌های تولید، بازاریابی، کارکنان و امور قانونی را مشخص کرده‌اید پس باید همه را در کنار هم قرار دهید و یک تصویر مالی شفاف ایجاد کنید.

برای توسعه کسب‌وکار باید یک سیستم قوی مالی داشته باشید و تعیین کنید که چه زمانی دریافت‌ها و پرداخت‌ها انجام شود.
دریافت سرمایه از طریق وام یا سرمایه‌گذار هم باید مشخص شود تا کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده و توسعه دهید. حضور یک حسابدار برای امور مالی ضروری است و رابطه‌ای که تشکیل می‌شود در طول عمر کسب‌وکار به شما خدمات فراوانی خواهد رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *