گوگل دیسکاور چیست؟
گوگل دیسکاور همان سرچ در موتورهای جستجو بدون نیاز به سرچ (Searchless Search) است. گوگل دیسکاوری ویژگی جدیدی نیست بلکه نشانگر شروع دهه جدیدی در SEO یا همان سرچ در موتورهای جستجو بدون نیاز به سرچ است.
تاریخچه ی پیدایش گوگل دیسکاور:
برای پاسخ به این سوال که تاریخچه ی گوگل دیسکاور چیست باید گفت که استفاده از الگوریتمی که بتواند علایق کاربران را نسبت به موسیقی، ورزش، فیلم های سینمایی، حیوانات، سرگرمی ها، خرید ها، اخبار و … بسنجد و هرچه بیشتر این مطالب را در معرض دید علاقه مندان قرار دهد اولین بار در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد که نام این الگوریم گوگل فید ( Google Feed ) بود و بعد ها پیشرفته تر شده و نام آن به گوگل دیسکاور تغییر یافت. این الگوریتم نیاز به سرچ کاربر را به نحو ه ای که قبلا اتفاق می افتاد تغییر داد و توانست کاربران را راحت تر به آنچه نیاز داشتند برساند .
اساسا Google Discover چیه و چه تفاوتی با Feed دارد؟
گوگل با معرفی Discover در سپتامبر امسال یکی از سه ضلع استراتژی جدید خودش برای نحوه پاسخگویی به جستجوها رو عملیاتی کرد.
این ضلع از استراتژی گوگل شیف کردن از روش جستجو و دستیابی به محتوا با کوئری به روش بدون کوئریه. یعنی لزوما کاربر برای دریافت اخبار روز در حوزه مورد علاقهاش لازم نیست چیزی رو جست و جو کند ، بلکه گوگل این محتوا رو در صفحه اول مرورگر کروم یا اپ Google Search به کاربر پیشنهاد میدهد. این اطلاعات مرتبط به علایق و سلایق کاربر است و در بیشتر موارد کاربر حتی در لحظه مواجه قصد جستجوی چنین چیزی رو هم نداشته است. این کار در این روزها از طریق Google Discover اتفاق میافتد که شاید شما هم باهاش مواجه شده باشید.
همینطور که تصویر بالا می بینید Discover روی دو اپ Google Chrome و Google Search در حال پیشنهاد مواردی به من هست که قبلا یا مورد جستجوی من قرار گرفتند یا در همین Discover روی آنها کلیک کردم.
در واقع خود گوگل در توضیح نحوه عملکردش در این بخش گفته که این بر اساس تاریخچه جستجوهای کاربر و هوش مصنوعی گوگل اتفاق میافتد.
ممکن است برخی موارد را در این بخش ببینید که اساسا فکر کنید به شما بی ربط است اما اتفاقا و احتمالا روزی چیزی در این مورد رو جستجو کردید که حالا بر اساس اون برای شما محتوایی ارایه شده است.
محتوای Discover به ازای هر شخص به شکل خاص و Cross Platform & Device نمایش داده میشود. به این معنی که شما روی یک تبلت IOS و یک موبایل Android نتایج مشابه و نزدیک به هم را می بینید.
سئو تکنیکال (سئو فنی) برای دیسکاور:
وقتی صحبت از ارتباطات فنی و عملکرد عالی در گوگل دیسکاور میشود، موردی جدید یا بیسابقهای وجود ندارد. در عوض، تأکید مجدد روی حوزههایی وجود دارد که گاهی اوقات یا آنها را بدیهی تلقی میکنند یا نسبت به آن بیتوجه هستند.
» سازگاری با موبایل
بهخاطر اینکه گوگل دیسکاور فقط روی گوشیهای هوشمند و تبلت ها در دسترس است بنابراین سازگار بودن محتوای شما بر روی گوشی های هوشمند بسیار مهم است.
با توجه به تأکید چندین ساله گوگل روی سرچ موبایلی، جای تعجب است که هنوز تعدادی از وب سایت ها بدون طراحی ریسپانسیو کار می کنند یا یک وب سایت موبایلی m-dot دارند.(وب سایتی که فقط با موبایل سازگار بوده و در دامنه مجزایی قرار دارد)!
برای اینکه در رقابت باقی بمانید و امید به کسب بازدید زیاد در گوگل دیسکاور داشته باشید، باید تجربه موبایلی خوب همانند نسخه دسکتاپ داشته باشید و این یعنی مطمئن باشید که:
. تجربه موبایلی که ایجاد می کنید پر از تبلیغات یا پاپ آپ های مزاحم نیست
. هر تصویر یا عوامل بصری که در مقاله قرار می دهید قابل دسترسی و خواندن باشند اگر چنین نیست، حتما کاری کنید که وقتی کاربر روی تصویر شما کلیک می کند باز شده و بتوان روی آن زوم کرد.
در دسترس قرارگیری محتوا و قابل استفاده بودن آن روی دستگاه های موبایلی تنها یک طرف کل قضیه سازگاری با موبایل است، عامل مهم بعدی سرعت سایت شماست.
قطعا ارتباطی بین محتوایی که سریع لود شده و در فید گوگل دیسکاور نشان داده می شود وجود دارد ضمن اینکه ارتباطی هم با اخبار و وب سایت های روزنامه ای وجود دارد که از بستر AMP (صفحات موبایلی پر شتاب یا Accelerated Mobile Pages) استفاده می کنند.
» بهینه سازی تصویر
طبق تأیید Brodie Clark در مطالعه موردی خود در رابطه با تصاویر و تأثیر آنها روی گوگل دیسکاور، تصاویر نقش محوری در دریافت ترافیک از دیسکاور دارند و تصویرسازی ذهنی مناسب هم مرتبط با قرار گرفتن در فید است.
تجربه هم نشان می دهد که وقتی محتوایی تولید می کنید یا از تصویرسازی یونیک استفاده می کنید و آن را در محتوا هم نشان می دهید، محتوای شما عملکرد بهتری دارد (و شانس بیشتری برای قرار گرفتن و ظاهر شدن در فید دیسکاور).
ضمنا استفاده کردن از بهترین روش های سئو کردن تصویر اهمیت زیادی دارد و مطمئن باشید که:
. سایز فایل تصویر تا جایی که امکان داشته و بدون ضربه دیدن به کیفیت آن، فشرده شود. (فقط روی CDN برای بهبود سرعت سایت خود متکی نباشید)
. اسم فایل توصیفی مناسبی برای تصویر انتخاب کنید.
. متن alt (جایگزین) مناسب انتخاب کرده اید.
. کپشن توصیفی هم قرار دهید.
» تدوین کردن لیستی از انتظارات مشتری
اگر به دنبال این هستید گوگل دیسکاور محتوای شما را پوشش دهد، تدوین کردن لیستی از انتظارات مشتری بسیار مهم است. البته به احتمال خیلی زیاد، تقریبا به اندازه هیچ یک از فرم های بازاریابی خود را نشان ندهد.
همانطور از نمودارهای مرتبطی که در ابتدای این مطلب قرار دادیم مشخص است، میزان بازدید تبلیغات و مطالب و تعداد کلیکی که روی آنها انجام می گیرد، قله ها و دره های غیر قابل پیش بینی در این نمودارها هستند و منحنی رشد دائمی که از تکنیک های قدیمی سئو، تبلیغات پولی یا حتی رسانه های اجتماعی، انتظار داریم یا تمایل داریم که چنین منحنی به ما بدهد، نخواهند بود.
طبق تجربیات تیم ما، میانگین طول عمر یک پست در فید گوگل دیسکاور بین 2 تا 3 روز بود و این مورد با یافته های
Brodie Clark در مورد اهمیت تصویر در گوگل دیسکاور مطابقت دارد.
» استراتژی محتوا: محتوای چند رسانه ای، حالت قدیم در مقایسه با جدید
در کنار استفاده از نوشتارهای برجسته و سایر ویژگی های محتوایی مختص گوگل (مثل نتایج زنده و اطلاعات مسابقات ورزشی)، یوتیوب هم بخش مهمی از گوگل دیسکاور شده است.
برای استراتژی محتوایی خود، این موضوع به معنای ترکیب کردن فایل های رسانه ای و رویکردهای مختلف است.
هر چقدر کاربران در گوگل بیشتر سرچ می کنند و با دیسکاور ارتباط بیشتری می گیرند، گوگل دیسکاور بیشتر شما را می شناسد و در مورد علایق شما بیشتر می فهمد و تلاش می کند محتوایی را نشان دهد که معتقد است شما قبلا در مورد آن سرچ نکرده اید.
این فرایند یادگیری مقداری زمان می برد. مثلا، وقتی در مورد تیم های ورزشی زیادی سرچ می کنید تا نتایج را پیدا کنید، لیستی از علایق کلی ایجاد می کند. گوگل از طریق دیسکاور این موارد را اینگونه توصیف کرده که شما به این تیم ها علاقه مند هستید.
برای اینکه محتواهای مفیدی در اختیار شما بگذارد، نتایج زنده مسابقات ورزشی و اطلاعیه های جدول مسابقات را برای این تیم ها تا چند هفته آتی ارسال خواهد کرد.
برای اینکه در استراتژی خود در رابطه با گوگل دیسکاور موفق شوید، محتوای شما باید ترکیبی از:
. اطلاعاتی باشد که همیشه نظر و سلیقه خواننده را به خود جذب کند (آپدیت شده باشد تا همیشه اطلاعات دقیقی را به مخاطب بدهد)
. آخرین ترندهای صنعت مورد فعالیت شما باشد.
. اخبار مرتبط با موضوعات مرتبط بوده و نظرات آموزنده و آگاهی بخشی پیرامون این موضوعات داشته باشد.
. همچنین شایان ذکر است که محتوای Paywall-gated (محتوایی که صاحب وب سایت برای دسترسی به کل اطلاعات آن درخواست پول می کند) هم در فید دیسکاور نشان داده می شود.
» حساسیت نسبت به زمان و محتوای آپدیت
مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که گوگل دیسکاور رخدادهای کنونی و آپدیت شده امروزی را نشان می دهد.
لذا باید این مورد را در استراتژی خود قرار دهید چون احتمال اینکه کاربران چند علاقه و سرگرمی داشته باشند هست.
آیا برای قرار گرفتن در Discover باید محتوای به روز داشت؟
قبل از این بیشتر چیزهایی که در Feed به نمایش در می آمد اخبار و ترندهای روز بود. اما امروز این موارد در Discover ترکیبی از مطالبی است که بر اساس هر کاربر تعیین شده است. ممکن است این مطالب در وب جدید باشند یا برای آن کاربر خاص جدید باشند. در واقع محتوای همیشه سبز یا evergreen که اساسا تاریخ انقضا ندارند برای نمایش در این بخش از شانس بیشتری برخوردارند.
گوگل در این مورد مثالی زده و گفته فرض کنید در حال برنامه ریزی برای سفر بعدی خودتون هستید، Discover مقاله ای در مورد بهترین غذاها یا جاذبههای تفریحی مقصد سفرتون به شما نشان داده میشود.
نحوه ی عملکرد Knowledge Graph چگونه است؟
در گوگل دیسکاور گزینه ای وجود دارد با عنوان Knowledge Graph در قسمت Topic Layer که با استفاده از آن شما می توانید به گوگل اعلام کنید که تا چه اندازه با موضوعی که نسبت به سرچ آن مشتاق هستید آشنایی دارید، برای مثال اگر شما در حال یادگیری گیتار هستید و از ویدیو های آموزشی در گوگل استفاده می کنید گوگل می تواند با بهره گیری از این Knowledge Graph میزان مهارت فعلی شما را سنجیده و به نسبت آن به شما پیشنهاداتی دهد، اگر مبتدی هستید به احتمال زیاد از آکوردهای خیلی ساده برای افراد مبتدی پیشنهاداتی خواهید دید و اگر حرفه ای هستید ویدوهای حرفه ای تر را می توانید به راحتی مشاهده کنید بدون اینکه اقدامی برای سرچ نمایید .
» طریقه استفاده از گوگل دیسکاور در موبایل
در گوگل دیسکاور ما شاهد گزینه ای هستیم که در آن می توانیم به گوگل اعلام کنیم که خواستار مشاهده ی بیشتر و یا کمتری از مطالب این چنینی هستیم که این امر می تواند در آینده به صرفه جویی وقت ما کمک های فراوان کند و ما تنها شاهد پیشنهاداتی باشیم که از علایق ماست، فقط کافی ست به آیکون کنترلی مراجعه کرده و در آنجا میزان بیشتر و یا کمتر را انتخاب کنیم. اگر مشتاق هستید که بدانید کاربردی ترین قابلیت گوگل دیسکاور چیست باید گفت که این آیکون یکی از مهمترین کاربرد این الگوریتم می باشد.
» پوشش کامل اخبار در گوگل
وقتی صحبت از اخبار می شود باید دانست که گوگل بر این باور است که اخبار های روزانه باید به راحتی برای تمام افراد قابل دسترسی باشد در نتیجه گوگل دیسکاور از تکنولوژی Full Coverage in Google News (پوشش کامل اخبار در گوگل) استفاده کرده تا اخبار جدید و مهم روزانه را به همه ی افراد پیشنهاد دهد. در نتیجه اگر شما از سئو سایت خبری در وبسایت خود استفاده می کنید باید تلاش داشته باشید تا گوگل دیسکاور شما را به کاربران پیشنهاد دهد .
» استفاده از زبان های مختلف در گوگل دیسکاور
یکی از قابلیت هایی که گوگل دیسکاور را بسیار محبوب کرده است استفاده از گوگل در زبان های مختلف است که به افرادی که تسلط بر چند زبان دارند اجازه می دهد تسلط بیشتری بر نحوه ی سرچ زبانی خود داشته باشند. شما می توانید با بهره گیری از این آپشن به گوگل اعلام دارید که خواستارید سرچ شما درخصوص دستور پخت غذا ها به زبان اسپانیایی باشد و در خصوص ورزش سرچ به زبان انگلیسی صورت گیرد، در این صورت شما شاهد محتواهای خاص با زبان خاص هستید. در حال حاضر تمام زبان های دنیا قابل دسترسی نیستند اما گوگل به سرعت تلاش برای پوشش تمام زبانهای دنیا دارد. در نتیجه در پاسخ به این سوال که دلیل محبوبیت گوگل دیسکاور چیست می توان به این قابلیت اشاره کرد.
» نقش گوگل در تلفن همراه کاربران
سالهاست صفحه ی گوگل در گوشی های تلفن همراه کاربران فضایی ست که در آن کاربر سوال های خود را مطرح می کنند، اما امروزه با ورود گوگل دیسکاور به صفحه ی اصلی گوگل شما می توانید به راحتی آنچه مورد علایق و خواست شماست را مشاهده نمایید، متخصصان سئو میدانند که نقش این قابلیت در بهبود سئو موبایل چیست و تمام تلاش خود را برای رضایت گوگل دیسکاور انجام می دهند تا بازدید از صفحه ی آن ها افزایش یابد.
چرا توجه به ترافیکی که گوگل دیسکاور برای شما می آورد مورد اهمیت است؟
اطلاعات کسب کردن در این خصوص که چه پارامتر هایی در گوگل سبب شده که وب سایت شما بیشتر مورد بازدید قرار گیرد می تواند به شما در پیشرفت سایتتان کمک کند و این دقیقا مسئله ایست که در بررسی سئو وب سایت به آن میپردازیم. اگر شما متوجه شوید که گوگل دیسکاور توانسته X میزان به ترافیک شما بیافزاید و در عین حال اپ اندروید توانسته Y مقدار به ترافیک سایت بیافزاید در نتیجه شما تلاش خواهید کرد که منابع بازاریابی و مارکتینگ خود را به شیوه های هوشمندانه تر و آگاهانه تر استفاده کرده تا بتوانید به ترافیک مورد نظر خود برسید.