سئو و بهینه سازی

بررسی چگونگی بر روی کار آمدن الگوریتم موبایل گدون و کاربرد هایش

بررسی چگونگی بر روی کار آمدن الگوریتم موبایل گدون و کاربرد هایش

آشنایی با الگوریتم موبایل گدون:

موبایل گدون نام الگوریتم جدید گوگل می باشد که هدفش ارزیابی وب سایت ها به جهت هم راستا شدن و هم خوانی با سیستم مرورگر تبلت و موبایل است که به اصطلاح به آن Mobile Friendly گفته می شود و این به آن معنی است که بعد از حضور این الگوریتم، وب سایت هایی که در بیس طراحی خود از امکانی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح واکنشگرا یا Responsive گفته می شود استفاده نکرده باشند، در رتبه بندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.

وجود این اتفاق، بسیاری از وب سایت های بزرگ دنیا را با یک چالش اساسی مواجه کرد و باعث شد که آنها به این الگوریتم جدید لقب “موبایل گدون” که برگرفته از آرماگدون می باشد را بدهند.

هدف الگوریتم موبایل گدون:

هدف از این الگوریتم سنجش وب سایت ها در جهت هماهنگی و سازگاری با موبایل و تبلت است که در حقیقت باید موبایل پسند باشه. پس گوگل عزیز اومد و حال وب سایت هایی که برای واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن خودشون کاری نکرده بودن رو گرفت و رتبه ی اون ها رو پایین آورد.
البته این تنش رو خود گوگل تو جون همه انداخت. چون اعلام کرده بود که این الگوریتم تاثیر زیادی روی نتایج جست و جو خواهد گذاشت.
این کار، خیلی از سایت های بزرگ رو غافل گیر کرد و باعث شد که لقب “موبایل گدون” که ترکیبی از موبایل و آرماگدون است رو به اون بدن. “گدون” از “آرماگدون” (نبرد حق علیه باطل یا آخر الزمان) گرفته شده که در اینجا میشه آخر الزمان موبایلی! و مفهوم آن اینه که سایتی که موبایل فرندلی نباشه از بین میره. در بین این سایت ها اون هایی که از ویندوز فون مایکروسافت استفاده کردن به خاطر متن های ناخوانا و ترتیب لینک های نزدیک به هم موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل نیستن.

کسب و کار من بر اساس چه عواملی تحت تاثیر قرار می گرد؟

» الگوریتم هایی که می تواند وب سایت شما را از دسترس خارج کند «

اگر شما شبیه به تعداد زیادی از کسب و کارها باشید، چه در سطح محلی و چه در سطح بین المللی، رقبای زیادی خواهید داشت. بنابراین اگر هیچ وجه تمایزی وجود نداشته باشد، ممکن است سایت شما غیر قابل کشف شود. حالا منظورمان از غیر قابل کشف چیست؟ خب، همان طور که می دانید با هر بار سرچ، سایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند، حدود 80 تا 90% کلیلک ها را به ازای هر بار جستجو، از آن خود می کنند. گوگل ادز نیز چیزی حدود 10 تا 15% کلیک ها را می گیرد و کمتر از 5% کلیک ها به صفحه بعدی می رود. اگر رتبه بندی سایتتان در صفحه اول نباشد، کلیک های شما سقوط خواهد کرد.

» رقبای شما می توانند نسبت به کسب و کارتان اولویت پیدا کنند «

اگر وب سایت شما در صفحه دوم یا سوم قرار بگیرد، فقط بر روی سایت شما تاثیر منفی نخواهد گذاشت بلکه شانس رقبایتان را افزایش می دهد تا نسبت به سایت شما در اولویت بیشتری قرار بگیرند. به طور مشخص این کار به کلیک های کمتر، تماس های کمتر و در نتیجه به تعماملات کمتر با کسب و کار شما ختم می شود.

پیشنهاد مطالعه: الگوریتم دزدان دریایی چیست و چگونه کار می کند؟

موبایل گدون چه مواردی را بررسی می کند؟

از آنجایی که امروزه استفاده کاربری و کاربردی از موبایل و تبلت و استفاده ی کاربران آنها از اینترنت رو به افزایش می باشد، گوگل در راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه این الگوریتم گرفت و شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی می شود را بصورت زیر تشریح کرد:

» طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد

» عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)

» استفاده از متن به نوعی که نیاز به بزرگ نمایی نداشته و قابل خواندن باشد.

» قراردادن لینک ها با فاصله معقول بصورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.

» استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه وجود نداشته باشد.

» ربات گوگل به فایل های css و جاوا اسکریپت سایتتون برای تست سایت دسترسی داشته باشه؛

» مهم تر از همه اینه که سایت به شکل ریسپانسیو باشه؛

» از ابزارهایی که بودنشون برای موبایل و تبلت مهم نیست استفاده نشه (مثل فلش)؛

» متن طوری قرار بگیره که برای همه خوانا باشه و نیازی به زوم کردن وجود نداشته باشه؛

» لینک ها طوری قرار گرفته شده باشه که کاربران راحت بتونن لینک دلخواهشون رو انتخاب کنن؛

» حواستون به تمام صفحات سایت باشه چون این الگوریتم همه ی صفحه های سایت شما رو جداگونه بررسی می کنه؛

» ابعاد سایت طوری باشه که با هر صفحه نمایشگری تطابق داشته باشه تا نیازی به بزرگ یا کوچک کردن صفحه نداشته باشه؛

» اگه رتبه ی سایتتون روی موبایل پایین تر از دسکتاپ است و آنالیتیکز گوگل بازدیدکنندگان موبایل رو کمتر از دسکتاپ نشون میده باید حتما این مشکل رو پیدا کنید و حلش کنید؛

» به این موضوع دقت کنید همه موارد سایتتون که در نسخه های دسکتاپ وجود داره روی تبلت و گوشی هم نمایش داده بشه؛

» سایت های قدیمی اسکرول افقی دارن. پس حواستون باشه اگه صفحات سایتتون چنین مشکلی دارن باید سایتتون رو ریسپانسیو کنید.

پیشنهاد مطالعه: الگوریتم شاهین چیست؟

چگونه سایتم را برای این الگوریتم بهینه کنم؟

» از ابزار تست موبایل فرندلی گوگل استفاده کنید

ابزار تست موبایل فرندلی گوگل به شما نشان می دهد که وبسایتتان در حالت موبایل چگونه است. شما می توانید این کار را روی هزاران وبسایت انجام دهید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. ایراداتی که باید پیگیری کنید را نمایش می دهد و به شما راهنمایی می کند که چگونه آنها را بر طرف سازید.

» از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکیس، شما می توانید بفهمید که چه تعداد از بازدید کنندگان سایت شما از موبایل استفاده می کنند. شما می توانید درصد افرادی که با موبایل از سایت شما بازدید می کنند را ببینید. بدون یک سایت موبایل فرندلی، آنها همان نسخه دسکتاپ را در حالت موبایل می بینند که این واقعا یک تجربه کاربری بد را برای کاربران شما فراهم می آورد.

» ایجاد چک لیست از کارهایی که باید روی سایتتان انجام دهید

اطلاعاتی راجع به مسائلی که می تواند رتبه بندی سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد جمع آوری کنید. می توانید از مقالات سئو سایت ویکی دمی کمک بگیرید. اگر برای شروع نیاز به کمک داشتید، می توانید از مشاوره رایگان سئو در سایت تدسا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *